Oferta
Warto skonsultować się z psychologiem dziecięcym, jeśli:
– rodzic zastanawia się, czy zachowanie dziecka jest zgodne z normą rozwojową;
– rodzic potrzebuje informacji jak rozmawiać z dzieckiem o trudnych sprawach, np.: rozwód rodziców, śmierć kogoś bliskiego, narodziny rodzeństwa;
– dziecko/nastolatek od dłuższego czasu wykazuje obniżony nastrój lub jest mocno drażliwe, ma częste wybuchy złości;
– dziecko/nastolatek ma problemy ze snem, koncentracją uwagi i pamięcią;
– u dziecka/nastolatka występują tiki, ma objawy psychosomatyczne (bóle brzucha, głowy);
– u dziecka/nastolatka obserwujemy silny lęk, niechęć do chodzenia do szkoły;
– dziecko/nastolatek ma trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami;
– dziecko/nastolatek dokonuje samookaleczeń, ma myśli samobójcze;
– dziecko/nastolatek sygnalizuje taką potrzebę, bez podania przyczyny.
Konsultacja psychologiczna
Na konsultacje zapraszam rodziców/opiekunów prawnych, którzy są zaniepokojeni rozwojem lub zachowaniem swojego dziecka, szczególnie jeśli jakieś zachowanie trwa dłużej i w znacznym stopniu zaburza codzienne funkcjonowanie dziecka/nastolatka i jego rodziny.
Zazwyczaj potrzebne jest przeprowadzenie kilku spotkań konsultacyjnych. Pierwsza konsultacja to w przypadku młodszych dzieci – szczegółowy wywiad z rodzicami, a w przypadku nastolatków – spotkanie rodzinne. Następne wizyty to spotkania z młodym pacjentem, które mają na celu jak najlepsze poznanie dziecka/ nastolatka, jego potrzeb i mocnych stron, ocenę rozwoju emocjonalnego, ocenę funkcjonowania w domu i w szkole czy przedszkolu. Podczas konsultacji stosuję również diagnostyczne metody kwestionariuszowe. Ostatnia konsultacja służy przekazaniu zaleceń i/lub zaproponowaniu odpowiedniej formy wsparcia.


Psychoterapia dzieci i młodzieży
Psychoterapia dzieci i młodzieży różni się znacząco od terapii dorosłych – w procesie terapeutycznym niezbędne jest zaangażowanie rodziny młodego pacjenta oraz dużo większe znaczenie mają działanie, ćwiczenie i doświadczanie.
Psychoterapia młodszych dzieci ma zazwyczaj formę zabawy, z wykorzystaniem m.in. gier, rysunków, fotografii, podczas której dzieci ujawniają swoje myśli, pragnienia, doświadczenia. W zależności od wieku rozwojowego, a tym samym rozwoju poznawczego dziecka, do pracy terapeutycznej włączam odpowiednie techniki i interwencje. Im młodsze dziecko, tym udział rodziców w terapii jest większy.
W przypadku nastolatków terapia ma częściej formę dialogu – rozmowy, podczas której nastolatek z pomocą psychoterapeuty stara się zrozumieć towarzyszące mu przeżycia i myśli. Zwiększa to zdolność do dokonania zmiany w zachowaniu, myśleniu, postrzeganiu jakiegoś elementu rzeczywistości. Nastolatek wspólnie z psychoterapeutą dąży do zrealizowania ustalonych przez siebie celów.
Niezależnie od wieku młodego pacjenta, relacja między dzieckiem/nastolatkiem i terapeutą jest bardzo ważnym czynnikiem leczącym.
Terapia zawsze poprzedzona jest konsultacjami (od czterech do sześciu wizyt), które mają na celu nazwanie problemu, ustalenie celów terapeutycznych i zastanowienie się jaka forma leczenia będzie najbardziej adekwatna.
Rozpoczęcie psychoterapii to wspólna decyzja dziecka/nastolatka, rodziców i terapeuty. Formy terapii dobieram indywidualnie, w zależności od sytuacji młodego pacjenta i jego rodziny. Może się również okazać, że rodzinie potrzebna jest inna niż psychoterapia forma pomocy.
Psychoterapia jest procesem rozłożonym w czasie. Sesje terapeutyczne odbywają się regularnie, zazwyczaj raz w tygodniu.
Terapia integracji sensorycznej
Na terapię SI zapraszam dzieci, u których stwierdzono zaburzenia przetwarzania sensorycznego. Najpierw na podstawie badania dziecka, szczegółowego wywiadu z rodzicami oraz informacji z kwestionariusza sensomotorycznego, przygotowywana jest pisemna ocena funkcjonowania zmysłów sensorycznych. Standardowo diagnoza trwa trzy spotkania po 60 minut.
Terapia integracji sensorycznej ma formę zabawy, podczas której dziecko korzysta ze specjalistycznego sprzętu: huśta się na platformie, toczy w beczce, jeździ na deskorolce czy balansuje na kołysce. Przez aktywność przyjemną i interesującą dla dziecka, dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego, co pozwala na lepszą organizację działań. Terapia SI jest usprawnianiem pracy systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego, które są bazą do rozwoju konkretnych umiejętności (takich jak jazda na rowerze, czytanie, pisanie).
Diagnozę i terapię SI prowadzę w odpowiednio przygotowanym gabinecie w Centrum Twórczego Rozwoju Dziecka i Rodziny EUREKA w Tychach przy ul. Bacha 3b.


Warsztaty, grupy terapeutyczne, grupy rozwojowe
Grupowa forma wsparcia psychologicznego jest szczególnie polecana dzieciom i młodzieży mających trudności społeczne, z zawieraniem nowych kontaktów z rówieśnikami, z wyrażaniem i obroną swojego zdania i swoich granic czy wystąpieniami publicznymi (prezentacje, przedstawienia). Podczas spotkań wykorzystuję różnorodne ćwiczenia indywidualne i grupowe w formie zabawy, rozmowy kierowane, techniki arteterapeutyczne, elementy psychodramy.
Dla dziewczyn w spektrum autyzmu powstała wyjątkowa GRUPA ROZWOJOWA. W kameralnej (maksymalnie 6-osobowej) grupie dziewczyny rozwijają kompetencje emocjonalno – społeczne, uczą się wyrażania swoich emocji i potrzeb, uczestniczą w ciekawych warsztatach. Spotkania grupy prowadzą dwie terapeutki.
Nastolatkom proponuję udział w grupach terapeutycznych, które współprowadzi drugi psychoterapeuta. Grupa trwa zazwyczaj trzy miesiące (spotkania raz w tygodniu przez 60 minut) oraz rozpoczyna się w październiku lub w styczniu.
Dla dzieci w wieku przedszkolnym prowadzę zajęcia metodą Sensoplastyka®. Poprzez kolorową, pełną różnego rodzaju faktur stymulację podczas zajęć: wspomagamy budowanie świadomości ciała i przestrzeni, wspieramy rozwój zmysłów, dbamy o usprawnienie ruchowe oraz rozwój mowy, budujemy poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego oraz wspieramy rozwój poznawczy. Dzieci podczas zajęć tworzą różnorodne masy plastyczne, farby sensoryczne oraz obrazy, wykorzystując swoje dłonie oraz stopy.
Warsztaty/grupy odbywają się jednorazowo lub cyklicznie i trwają od 60 do 90 minut.