Oferta
Warto skonsultować się z psychologiem dziecięcym, jeśli:
– rodzic zastanawia się, czy zachowanie dziecka jest zgodne z normą rozwojową;
– rodzic potrzebuje informacji jak rozmawiać z dzieckiem o trudnych sprawach, np.: rozwód rodziców, śmierć kogoś bliskiego, narodziny rodzeństwa;
– dziecko/nastolatek od dłuższego czasu wykazuje obniżony nastrój lub jest mocno drażliwe, ma częste wybuchy złości;
– dziecko/nastolatek ma problemy ze snem, koncentracją uwagi i pamięcią;
– u dziecka/nastolatka występują tiki, ma objawy psychosomatyczne (bóle brzucha, głowy);
– u dziecka/nastolatka obserwujemy silny lęk, niechęć do chodzenia do szkoły;
– dziecko/nastolatek ma trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami;
– dziecko/nastolatek dokonuje samookaleczeń, ma myśli samobójcze;
– dziecko/nastolatek sygnalizuje taką potrzebę, bez podania przyczyny.
Konsultacja psychologiczna
Na konsultacje zapraszam rodziców/opiekunów prawnych, którzy są zaniepokojeni rozwojem lub zachowaniem swojego dziecka, szczególnie jeśli jakieś zachowanie trwa dłużej i w znacznym stopniu zaburza codzienne funkcjonowanie dziecka/nastolatka i jego rodziny.
Zazwyczaj potrzebne jest przeprowadzenie kilku spotkań konsultacyjnych. Pierwsza konsultacja to w przypadku młodszych dzieci – szczegółowy wywiad z rodzicami, a w przypadku nastolatków – spotkanie rodzinne. Następne wizyty to spotkania z młodym pacjentem, które mają na celu jak najlepsze poznanie dziecka/ nastolatka, jego potrzeb i mocnych stron, ocenę rozwoju emocjonalnego, ocenę funkcjonowania w domu i w szkole czy przedszkolu. Podczas konsultacji stosuję również diagnostyczne metody kwestionariuszowe. Ostatnia konsultacja służy przekazaniu zaleceń i/lub zaproponowaniu odpowiedniej formy wsparcia.
Psychoterapia dzieci i młodzieży
Psychoterapia dzieci i młodzieży różni się znacząco od terapii dorosłych – w procesie terapeutycznym niezbędne jest zaangażowanie rodziny młodego pacjenta oraz dużo większe znaczenie mają działanie, ćwiczenie i doświadczanie.
Psychoterapia młodszych dzieci ma zazwyczaj formę zabawy, z wykorzystaniem m.in. gier, rysunków, fotografii, podczas której dzieci ujawniają swoje myśli, pragnienia, doświadczenia. W zależności od wieku rozwojowego, a tym samym rozwoju poznawczego dziecka, do pracy terapeutycznej włączam odpowiednie techniki i interwencje. Im młodsze dziecko, tym udział rodziców w terapii jest większy.
W przypadku nastolatków terapia ma częściej formę dialogu – rozmowy, podczas której nastolatek z pomocą psychoterapeuty stara się zrozumieć towarzyszące mu przeżycia i myśli. Zwiększa to zdolność do dokonania zmiany w zachowaniu, myśleniu, postrzeganiu jakiegoś elementu rzeczywistości. Nastolatek wspólnie z psychoterapeutą dąży do zrealizowania ustalonych przez siebie celów.
Niezależnie od wieku młodego pacjenta, relacja między dzieckiem/nastolatkiem i terapeutą jest bardzo ważnym czynnikiem leczącym.
Terapia zawsze poprzedzona jest konsultacjami (od czterech do sześciu wizyt), które mają na celu nazwanie problemu, ustalenie celów terapeutycznych i zastanowienie się jaka forma leczenia będzie najbardziej adekwatna.
Rozpoczęcie psychoterapii to wspólna decyzja dziecka/nastolatka, rodziców i terapeuty. Formy terapii dobieram indywidualnie, w zależności od sytuacji młodego pacjenta i jego rodziny. Może się również okazać, że rodzinie potrzebna jest inna niż psychoterapia forma pomocy.
Psychoterapia jest procesem rozłożonym w czasie. Sesje terapeutyczne odbywają się regularnie, zazwyczaj raz w tygodniu.
Terapia integracji sensorycznej
Na terapię SI zapraszam dzieci, u których stwierdzono zaburzenia przetwarzania sensorycznego. Najpierw na podstawie badania dziecka, szczegółowego wywiadu z rodzicami oraz informacji z kwestionariusza sensomotorycznego, przygotowywana jest pisemna ocena funkcjonowania zmysłów sensorycznych. Standardowo diagnoza trwa trzy spotkania po 60 minut.
Terapia integracji sensorycznej ma formę zabawy, podczas której dziecko korzysta ze specjalistycznego sprzętu: huśta się na platformie, toczy w beczce, jeździ na deskorolce czy balansuje na kołysce. Przez aktywność przyjemną i interesującą dla dziecka, dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego, co pozwala na lepszą organizację działań. Terapia SI jest usprawnianiem pracy systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego, które są bazą do rozwoju konkretnych umiejętności (takich jak jazda na rowerze, czytanie, pisanie).
Diagnozę i terapię SI prowadzę w odpowiednio przygotowanym gabinecie w Centrum Twórczego Rozwoju Dziecka i Rodziny EUREKA w Tychach przy ul. Bacha 3b.
Warsztaty dla dzieci i młodzieży oraz grupy terapeutyczne
Grupowa forma wsparcia psychologicznego jest szczególnie polecana dzieciom i młodzieży mających trudności z nieśmiałością, zawieraniem nowych kontaktów z rówieśnikami, z wyrażaniem i obroną swojego zdania i swoich granic czy wystąpieniami publicznymi (prezentacje, przedstawienia). Podczas warsztatów wykorzystuję różnorodne ćwiczenia indywidualne i grupowe w formie zabawy, rozmowy kierowane, techniki arteterapeutyczne, elementy psychodramy.
Dla dzieci w wieku przedszkolnym prowadzę zajęcia metodą Sensoplastyka®. Poprzez kolorową, pełną różnego rodzaju faktur stymulację podczas zajęć: wspomagamy budowanie świadomości ciała i przestrzeni, wspieramy rozwój zmysłów, dbamy o usprawnienie ruchowe oraz rozwój mowy, budujemy poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego oraz wspieramy rozwój poznawczy. Dzieci podczas zajęć tworzą różnorodne masy plastyczne, farby sensoryczne oraz obrazy, wykorzystując swoje dłonie oraz stopy.
Nastolatkom proponuję udział w grupach terapeutycznych, które współprowadzi drugi psychoterapeuta. Grupa trwa zazwyczaj trzy miesiące (spotkania raz w tygodniu przez 90 minut) oraz rozpoczyna się w październiku lub w styczniu.
Warsztaty/grupy odbywają się jednorazowo lub cyklicznie i trwają od 60 do 90 minut.